روابط بازرگانی بینالمللی به تجارت کالاها و خدمات بین کشورها اشاره دارد. این روابط مهمترین جزء از روابط بینالمللی را تشکیل میدهند و تأثیر بسزایی بر اقتصاد جهانی دارند.
صادرات و واردات ازجمله متغیرهای کلان اقتصادی هستند که بهدلیل ارتباط با دنیـا و تخصـیص بهینـه منابع از اهمیت زیادی برخوردارند. صادرات و واردات ازجمله متغیرهای بینالمللـی اقتصـاد هستند که در تجارت بینالملل از مفاهیم اصـلی هسـتند و از اهمیت بالایی برخوردارند، زیرا این دو متغیر، راههای ارتباط اقتصادی کشور با جهان خارج را تشکیل میدهند. بنـابراین، تجارت (صادرات و واردات) ازجمله مهمترین پارامترهـا در بخش خارجی اقتصاد محسوب گردیده و به صورت مبنـایی برای سیاستگذاری در ایـن بخـش مـدنظر قـرار دارد و بـه عنوان یکی از ابزارهای سیاستی در بعد خـارجی اقتصـاد در غالب راهبـردهـا و برنامـه هـای توسـعه قـرار دارد.
تأثیر مناطق آزاد بر تجارت بینالمللی
تجارت بینالمللی عبارت است از روابط تجاری یعنی صادرات و واردات کالاها و خدمات بین کشورهای مختلف جهان. بیشتر اقتصاددانان معتقدند که تجارت، موتور رشد و توسعه در جوامع امروزی است. عوامل بسیاری تجارت بینالملل را تحت تأثیر قرار میدهند از جمله راهبردهای اقتصادی کشورها(راهبرد جانشینی واردات (راهبرد دروننگر) و راهبرد توسعه صادرات (راهبرد بروننگر))، مقررات سازمانهای بینالمللی و نیز شرایط سیاسی بینالمللی. در این میان یکی از مدلهایی که رابطه نزدیکی با تجارت بینالمللی دارد ایجاد مناطق آزاد است. با توجه به اینکه اهداف اولیه ایجاد مناطق آزاد عبارتاند از؛ توسعه صادرات و تنوع بخشیدن به آن، ایجاد فرصتهای شغلی، کسب درآمد ارزی، جذب سرمایههای داخلی و خارجی، انتقال تکنولوژی پیشرفته، برقراری ارتباط سیستماتیک میان اقتصاد ملّی و اقتصاد جهانی.
تجارت خارجی
بدیهی است که مسئله تجارت خارجی برای تمام کشورها اهمیت بسیار بالایی دارد و بخش بزرگی از اقتصاد هر کشور را تشکیل میدهد و به همین خاطر است که کارشناسان اقتصاد و نظریهپردازان اقتصادی اهمیت ویژهای برای این بخش از اقتصاد قائل هستند.
همان طور که اشار کردیم نرخ ارز به عنوان واحد پول در مبادله با کشورهای مختلف، بر قیمت کالاهای داخلی و خارجی تاثیر میگذارد و به همین دلیل سیاستهای کشور باید در جهت تثبیت نرخ ارز باشد. آنچه برای افراد در زمینهی صادرات و واردات اهمیت دارد ثبات سطح قیمتها و نرخ ارز است چرا که وجود نوسانات ریسک در سرمایهگذاری را افزایش میدهد.
در هنگام بررسی تراز تجاری کشور در مدت معین، باید تغییرات نرخ ارز در طول این مدت بررسی شود تا تاثیرات آن بر روند واردات و صادرات مشخص شود.
تأثیر موانع غیرتعرفهای بر تجارت بینالملل
یکی از مهمترین عواملی که در عرصة بینالمللی بر تجارت آزاد تأثیر منفی میگذارد، موانع غیرتعرفهای است که اغلب بر اساس ضرورتهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی توسط کشورهای توسعه یافته اعمال میشوند. این موانع موجب نقض آزادی تجارت و چالش در توسعه اقتصادی کشورها شده، بر دستیابی به اهدف توسعه پایدار تأثیر منفی گذاشته و مشکلات گوناگونی برای کشورهای در حال توسعه بوجود آورده است.
تجارت بینالمللی و نوآوری
اهمیت تجارت بینالملل و نقش آن در توسعه و ترویج نوآوری و رشد اقتصادی، مورد تأیید محققین و صاحبنظران مختلف قرار گرفته است. اما یکی از اصلیترین انگیزهها برای پیوند و ارتباط بین تجارت بینالملل و نوآوری، انتشار ایدههای خلاقانه و ابداعات از طریق تجارت و مبادله محتوای فناورانه است که به دلیل جابهجایی دادههای سطح محصول و اطلاعات مرتبط با سطح فناوری، کمی دشوار به نظر میرسد. این امر، بهویژه در استفاده از فناوریهای مشابه برای توسعه نوآوریهای جدید در محصولات نمایان شده و به دلیل عدم تشخیص کاربرد و انتشار این فناوریها در محصولات موجود، امکان ظهور ایدههای جدید را کاهش میدهد. برای مثال، لپتاپها و تبلتهای نسل جدید، میتوانند ایدههایی ایجاد کنند که منجر به نوآوری در دستگاههای تلفن همراه شوند. اما شرط چنین نوآوریهایی، تجارت و مبادله فناوریهای مرتبط با لپتاپ یا تبلت است و نه تجارت صرف محصول. از همین رو، به دلیل اینکه کار کردن و تمرکز بر محصول یا صنعت، میتواند اثرات انتشار نوآوری را بهطور بالقوه کاهش دهد، در این تحقیق سعی شده است تا اثرات متقابل «محصول / فناوری» را مدنظر قرار داده و تجارت بینالمللی محصولات فناورانه را به سطحی عمیقتر (تجارت فناوریها) بسط دهیم.
تاثیر مشاوران بازرگانی و شرکتهای متخصص در روابط بازرگانی:
روابط بازرگانی بینالمللی تأثیر بزرگی بر اقتصاد، سیاست، و روابط بینالمللی دارد. تجارت موفق میتواند به رشد اقتصادی کمک کند و در عین حال میتواند منجر به تغییر در سیاستها و روابط بینالمللی شود.
آشنایی با اصول و قواعد قرادادها که معمولاً شامل جزئیات مربوط به محصول یا خدمات معامله، شرایط پرداخت، شرایط تحویل، گارانتیها، مسئولیتها، و شرایط قانونی میشود.
برای شروع و انجام واردات کالا در درجه اول بهتر است علم خود را در این خصوص افزایش دهید؛ چرا که انجام فهالیتهای وارداتی و تجاری از حساسیتهای خاصی برخوردار است که اگر نا آگاهانه این کار را آغاز کنید، ممکن است منابع مالی و سرمایههای انسانی خود را مستهلک کنید. درنهایت برای برقراری ارتباط با صادر کننده خارجی، انجام مقدمات گمرکی و گرفتن مجوزهای لازمه جهت دریافت کالا در گمرک و درهر مرحله بهتر است فردی این عملیات را پیش ببرد که با قوانین و مقررات گمرکی، آشنایی کافی داشته باشد.
اصول و قواعد مکاتبات بازرگانی بینالملل جهت تبادل اطلاعات مربوط به معاملات تجاری، قراردادها، پیشنهادات تجاری، سفارشها، از طریق ایمیل، نامههای رسمی، فکس، بین نمایندگان کشورهای مختلف برای برقراری و تقویت روابط تجاری بین کشورها بسیار مهم است.
همچنین اصول، فنون و هنر مذاکره بازرگانی بینالملل، در زمینه تجارت بینالمللی، صنعت، بازارهای جهانی، و موارد مشابه حائز اهمیت است. هدف اصلی مذاکرات تجاری به دست آوردن شروط و شرایطی است که هر دو طرف به آنها رضایت دهند
پروفرما یا پیش فاکتور سندی است که توسط فروشنده صادر میگردد و مندرجات آن شامل نام و نشانی فروشنده و خریدار، نوع، مقدار و تعداد کالا، قیمت واحد کالا و قیمت کل، شرایط پرداخت، زمان تحویل کالا، مدت اعتبار پروفرما، مبدا کالا است. پروفرما درواقع یک پیش فاکتور میباشد که در آن فروشنده به خریدار اعلام مینماید کالای خاصی را به قیمت مشخص و شرایط معلوم به وی میفروشد. نکته مهم این است که فروشنده باید اعلام نماید خریدار تا چه زمانی میتواند به فروشنده جهت خرید مراجعه نماید. به بیان دیگر شرایط اعلام شده از سوی فروشنده تا چه زمانی معتبر میباشند. ممکن است بعد از گذشت زمانی خاص فروشنده نتواند با قیمت قبل معامله نماید. از سوی دیگر مدت اعتبار پروفرما در زمان گشایش اعتبار اسنادی نیز مهم میباشد؛ بنابراین بهتر است در پروفرما ذکر گردد که مدت اعتبار آن تا چه زمانی میباشد.
کاربرد پروفرما کجاست؟
همانطور که ذکر شد پروفرما اینویس سندی میباشد جهت برآورد قدم های آتی جهت وارات و صادرات کالا که از مهمترین موارد قابل اشاره میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
· برآورد هزینه های حمل و ترخیص
· تاریخ آماده شدن و تحویل مورد معامله
· ایجاد فرصت مذاکره در خصوص شرایط قرارداد پیش از ارائه اینویس نهایی
· جلوگیری از بروز اختلافات در زمان تحویل کالا
· تسهیل و تسریع در أمور گمرکی از قبیل ثبت سفارش و تخصیص ارز و …
موارد مهم در پروفرما
بعد از اتمام مذکرات یا مکاتبات بین فروشنده و خریدار و نهایی شدن شرایط معامله صادر می شود. پروفرم اولین سند معاملات بین المللی است که از این این سند در مرحله کسب مجوز ثبت سفارش و گشایش اعتبار ترخیص کالا از گمرک از آن استفاده می کند. به طور کلی برای تهیه پیش فاکتور، به اطلاعات زیر نیاز می باشد که به نام LETTER OF INQUIRY از فروشنده طلب می شود.
· مبدا کالا
· شرایط پرداخت
· قیمت
· مدت اعتبار پروفرما
· زمان تحویل کالا
· بازرسی
· حمل و نقل shipment
تفاوت Commercial Invoice و Proforma Invoice چیست؟
اما تفاوت پروفرما اینویس و کامرشیال اینویس چیست؟ دقت کنید که ابتدا این پیش فاکتور یا PI است که منجر به امضای قرارداد فروش میگردد. سپس در زمانی که فروشنده بخواهد در قالب قرارداد فروش، بصورت رسمی از خریدار پول بگیرد، فاکتور فروش یا Commercial Invoice را صادر میکند. در خرید خارجی PI بصورت کلی و در یک نسخه صادر میشود. اما در پروسه حمل به دفعات که Partial Shipment نام دارد، همین تک نسخه پروفرما، در سه نسخه فاکتور یا Commercial Invoice حمل میشود. مثلا یک پروفرم شامل 10 هزار عدد کالا در سه نسخه فاکتور فروش 3 هزار عدد، 5 هزار عدد و 2 هزار عدد تقسیم و ارسال خواهد شد.
سیاهه تجاری چیست؟
فاکتور یا سیاهه تجاری یکی از اسناد مهم میباشد که فروشنده کالا، آن را به نام خریدار صادر میکند. اطلاعات مندرج در فاکتور با پیش فاکتور بسیار نزدیک هستند، با این تفاوت که فاکتور پس از توافق و برای هر محموله جداگانه ارائه میشود و پیش فاکتور قبل از آن و ممکن است بهصورت کلی باشد. بهعبارتدیگر پیش فاکتور و فاکتور ازنظر محتوا تفاوت چندانی باهم ندارند اما ازنظر جایگاه حقوقی و ترتیب زمانی در تجارت و بازرگانی بینالمللی متفاوت هستند.
آیا می توانیم پیش فاکتور را باطل کنیم؟
از آنجایی که پروفرما یک سند الزام آور قانونی یا فاکتور رسمی مورد استفاده برای حسابداری نیست، به ابطال هم نیاز ندارد.
ممکن است مشتری نظرش را تغییر دهد و پس از مشاهده پیش فاکتور قصد خرید نداشته باشد به همین دلیل خیلی خوب است که پروفرما داشته باشید تا همه ی جوانب خرید خود را بررسی کنید.
اطلاعات درج شده در پروفرما؛ آگاهی از جزئیات محموله قبل از دریافت
برخلاف بسیاری از فاکتورهای موجود در حوزه بازرگانی که فیلدهای از پیش تعریفشده دارند، در پروفرما یا پیشفاکتور میتوان هرگونه اطلاعاتی را ثبت کرد. از مهمترین اطلاعات ثبتشده در این فاکتور میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
1- نام و آدرس فروشنده و خریدار: این اطلاعات برای شناسایی مشخصات فروشنده و خریدار و برقراری ارتباط بهکار میرود.
2- شرح کالا: شامل نام و مدل کالا، تعداد و واحد شمارش کالا، بستهبندی، ابعاد و وزن کالا و دیگر ویژگیهای مرتبط با کالا است.
3- قیمت کالا: در پروفرما قیمت کالا بههمراه ارزش کل، قیمت واحد و تخفیفهای دریافتی اعلام میشود.
4- شرایط پرداخت: شرایط پرداخت شامل تاریخ پرداخت، روش پرداخت و مراحل پرداخت میشود.
5- شرایط حمل و نقل: شامل اطلاعاتی مانند نام شرکت حمل و نقل، شیوه حمل و نقل، مبدا و مقصد حمل و نقل و هزینه حمل و نقل است.
مواردی همچون تضمین کیفیت، تضمین تحویل کالا در زمان مشخص و سایر شرایط مرتبط با قرارداد نیز میتواند در پروفرما مطرح شود. بهطورکلی براساس اطلاعات مندرج در پیش فاکتور یا Proforma Invoice خریدار از قبل میداند که قرار است چه محمولهای را با چه مشخصاتی تحویل بگیرد. بهعنوان مثال اگر خریدار برای حمل خرده بار از چین پیشپرداخت انجام داده باشد، از اطلاعات موجود در پروفرما میتواند برای تراکنشهای آتی استفاده کند.
در حوزه بازرگانی هم مانند بسیاری از حوزهها بهوفور اصطلاحات و واژگانی وجود دارد که اگر مشغول به کار بازرگانی باشید ناگزیر از آشنایی و استفاده از آنها خواهید بود. آگاهی از اطلاعات و اصطلاحات بازرگانی بین المللی، امروزه برای افرادی که به فعالیت تجاری می پردازند به یک موضوع واجب تبدیل شده است. ما در ادامه اصطلاحات رایج بازرگانی مهم و ضروری را توضیح میدهیم.
· اینکوترمز (INCOTERMS) یا شرایط تجارت بین الملل
در دهه 1930 میلادی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) مطالعاتی را در زمینه تفسیر اصطلاحات تجاری به عمل آورد و مقرراتی را برای تفسیر یکنواخت اصطلاحات بازرگانی بین المللی در سال 1936 برقرار نمود که به اینکوترمز معروف گشت. incoterms که در برگیرنده اصطلاحات بازرگانی بین المللی است در واقع تعیین کننده ضوابط بین خریدار و فروشنده در معاملات تجاری است که آخرین آن اینکوترمز 2000 می باشد که منتشر گردیده است.
· کالای مرجوعی از اصطلاحات بازرگانی
کالای مرجوعی که به آن دوباره صدور هم میگویند کالاهایی است که یا به عنوان واردات کالا ی موقت به کشور وارد میشوند و در پایان مهلت ورود موقت برای اعاده از کشور، اظهار و تحت عنوان کالای مرجوعی شناخته میشوند یا به دلیل ممنوعیت یا غیرمجاز بودن تطبیق با استانداردهای اجباری ( برای آن دسته از کالاها که ورودشان مستلزم رعایت استاندارد اجباری است) یا به طور کلی عدم احراز شرایط , قابل ترخیص نیستند به همین لحاظ از کشور باید مرجوع شوند.
· سود بازرگانی (Commercial Profit)
علاوه بر حقوق گمرکی وجوهی نیز تحت عنوان سود بازرگانی طبق مصوب هیات وزیران به استناد قانون انحصار تجارت خارجی, قانون امور گمرکی و قانون مقررات صادرات و واردات از برخی کالاهای وارداتی اخذ می شود که به آن سود بازرگانی گفته می شود.
فلسفه وضع سود بازرگانی جدا از حقوق گمرکی صرفا به این لحاظ بوده که هرگاه دولت لازم بداند که به منظور حمایت از تولیدات یا صنایع کشور میزان آن را تغییر دهد، در حالیکه اگر این وجوه کلا در قالب حقوق گمرکی وصول می شود. بر طبق قانون می بایست مجلس آن را تعیین کند، لذا هر تغییر احتمالی آن مستلزم انجام مقدمات و طی تشریفات متداول و صرف زمان نسبتا زیادی است. در حالی که این وجوه ممکن است هر سال محتاج تغییر باشد لذا با تصویب هیات دولت, این تغییر با سهولت انجام می گیرد.
· سازمان جهانی گمرک (Wco) چیست؟
Wco سازمانی بین المللی است که در کشور بلژیک بنیاد گذاری شده و یکی از فعالیتهای آن رده بندی و ارزش گذاری کالاست. این سازمان با نام سازمان جهانی گمرک شناخته شده است. wco از سامانه هماهنگ شده کالا HS (تعرفه گمرکی) پشتیبانی میکند.
لازم به ذکر است تمامی کشور هایی که تابع سازمان هستند از سیستم تعرفه هماهنگ شده کالا HS بهره میبرند.
· اظهارنامه گمرکی کالا (World Customs Organization)
این اصطلاح مربوط به زمانی است که وارد کننده یا صادر کننده قصد صادرات یا واردات کالای خود را داشته باشد و نیاز به ترخیص کالا دارد. در اینجا فرد باید کالای خود و ویژگیهای آن را در فرم مربوطه وارد کند تا مسئولان گمرکی آن را بررسی کنند.
در واقع در اینجا صادر کننده یا وارد کننده جهت ترخیص کالا، آن را به زبان خود معرفی خواهد کرد. تمام کالاها برای ورود یا خروج از کشور باید دارای اظهارنامه گمرکی بوده و این سند یک الزام حقوقی برای فرد محسوب میشود یعنی مسئولیت اظهارنامه و مشخصات درج شده در آن بر عهده فرد خواهد بود.
· پیش فاکتور (Performa Invoice)
وقتی خریدار یا وارد کننده تصمیم دارند کالا و خدماتی را خرید کند بعد از تصمیم نهایی برای خرید باید از فروشنده درخواست کند تا پیش فاکتور را برای او ارسال نماید. پیش فاکتور دارای اعتبار مشخصی است که در این مدت خریدار تصمیم میگیرد برای ثبت و پرداخت تصمیمگیری کند.
تمام آنچه که در پیش فاکتور ثبت میشود باید در فاکتور نهایی نیز لحاظ شود و نباید تفاوت خیلی زیادی بین آنها باشد مگر اینکه یکی از طرفین خریدار یا فروشنده به موارد ذکر شده در پیش فاکتور عمل نکند.
نکاتی که در صدور یک سند پیش فاکتور باید رعایت شود این است که پیش فاکتور در سربرگهای رسمی فروشگاه ثبت شده باشد و در آن نام خریدار و فروشنده به طور کامل ذکر شده باشد. در پیش فاکتور لازم است تا مشخصات دقیق تمام محصولات و کالاهای خریداری شده مانند نام، مدل، وزن کالا، قیمت آن، قیمت کل، شرایط بیمۀ محصولات، نحوۀ حمل و نقل، محل تحویل و تخلیه و نحوۀ تسویه حساب ثبت شود.
· بیمه حمل و نقل
بیمه نامه یکی از اصطلاحات بازرگانی و گمرکی مهم به شمار می رود. سند بیمه نامه حمل و نقل کالا یا همان بیمه باربری، قراردادی است که بین شرکت های حمل و نقل کالا و متقاضی ارسال کالا تشکیل شده که تحت این قرارداد رسمی، شرکت های بیمه کننده متعهد می شوند در ازای دریافت حق بیمه باربری از سوی بیمه شدگان، در صورت وارد شدن خسارت به اموال و همچنین افراد ثالث، ضررهای به بار آمده را جبران نمایند.
در واقع، اگر در هنگام حمل کالا از مبدا به مقصد مورد نظر، آسیب های جدی به محموله وارد شود و سبب این شود که ضرر زیادی به وجود بیاید، بیمه نامه حمل و نقل کالا، با پوشش های مختلفی که ارائه نموده است می تواند هزینه های مرتبط با خسارات وارد شده را جبران کند.
-با هدف اطلاع فعالین اقتصادی از الزامات بند «ج» ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ضرورت اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت تخصصی مربوطه (معاونت امور صنایع) در هنگام ثبت سفارش و به صورت الکترونیکی به واردکننده اطلاع رسانی و انجام ثبت سفارش واردات کالاهای ساخت سایر کشورها و تحت برند شرکت های داخلی تا تدوین و ارایه ضوابط مربوطه توسط دفاتر تخصصی و ابلاغ معاونت امور اقتصادی و بازرگانی منوط و مشروط به اخذ موافقت از معاونت امور صنایع و دفاتر تخصصی مربوطه می باشد.
برون سپاری چیست؟
یک تعریف مشترک، برون سپاری را تفویض برخی از وظایف و اهداف بخشهای مختلف سازمان به افراد یا شرکتهایی خارج از آن گفته میشود که در صنعت مورد نظر از تخصص کافی برخوردار است و در مقایسه با نتیجه نهایی با هزینه کمتری وظایف مورد نظر را انجام میدهد.
بنا به تعریفی دیگر، برون سپاری نشاندهنده نوعی استراتژی است که برای ارائهدهندگان خدمات در این حوزه که دارای تجربه و تخصص کافی هستند، برخی قابلیتها را فراهم کرده و آنها را به شرکای ارزشمندی تبدیل میکنند. به طور خلاصه برون سپاری انجام فعالیتهای شما را بهتر، سریعتر و ارزانتر میکند.
شرکت ترخیص کالا چیست؟
شرکت ترخیص کالا شرکتی است که در زمینه امور گمرکی مربوط به صادرات و واردات فعالیت می کند. شما به عنوان کارفرما میتوانید پروژه ترخیص گمرکی کالای خودتان را به شرکت های ترخیص کالا برونسپاری کنید. اگر ترخیص کار گمرکی خود را بدرستی انتخاب کنید، این شرکت میتواند همه مجوزهای قانونی لازم را در کوتاهترین زمان برای شما اخذ کرده و مراحل قانونی تشریفات گمرکی پروژه را طی کند.
شرکتهای بازرگانی که امروزه در حال فعالیت هستند، کار خود را به شکل رسمی در دفاتر ثبت میکنند. کار بازرگانی شرکت دارای اشکال مختلفی بوده که با در نظر گرفتن حرفه و نوع فعالیت، نوع تقاضا، توان خرید، میزان تقاضا و … سرمایه شرکت به گردش درآمده و با سود کسب شده برای گسترش کسب و کار اقدام میشود. برای ثبت شرکت بازرگانی باید نوع شرکت ثبتی را قبل از شروع کار مشخص کنید و سپس به صورت اینترنتی از طریق سامانه ثبت شرکتها اقدام کنید.
چرا باید یک شرکت به صورت بازرگانی به ثبت رساند؟
شاید بعد از دانستن اینکه شرکت بازرگانی چیست سوال دیگری که در ذهنتان بسیار مرور شود علت ثبت این شرکت باشد. یکی از اصلی ترین دلایلی که تجار و بازرگانان را به سمت ثبت شرکت به صورت بازرگانی تشویق میکند، مزایایی است که این دسته از شرکتها دارند.
بیشتر فعالیتهایی که در قالب یک بازرگانی میشود فعالیتهای بینالمللی است. بنابراین از اصلی ترین علت ثبت شرکت به صورت بازرگانی سود کلانی است که از صادرات و واردات کالا برای شرکت به وجود میآید.
اطمینان برای مشتریان امتیاز دیگری است که در ثبت شرکتهای بازرگانی وجود دارد. به این معنا که مشتریان ترجیح میدهند با شرکتهایی وارد معاملات تجاری شوند که ثبت شده است.
در صورتی که شرکتی را به صورت بازرگانی به ثبت رساندید لازم است که کارت بازرگانی دریافت کنید. با استفاده از این کارت میتواند از مناطق آزاد واردات و صادرات انجام داد، ویزای تجاری صادر کرد و در اتاق بازرگانی عضو شد.
علاوه بر آن افرادی که فعالیت بازرگانی دارند و دارای کارت بازرگانی هستند قادراند در گمرک کالاها را ترخیص کنند.
وجود اساسنامه در بازرگانیهای ثبت شده امکان فعالیت پراکنده توسط اعضا را محدود میکنند که باعث میشوند بر یک فعالیت خاص تمرکز داشته باشند و در نتیجه سود بیشتری هم داشته باشند.
طریق کار شرکت های بازرگانی:
شرکت های بازرگانی که امروزه کار می کنند، فعالیت خود را به صورت رسمی در دفاتر ثبت کرده اند و با توجه به نوع و حرفه فعالیت آن ها، کار بازرگانی شرکت هم اشکال مختلفی دارد و با میزان تقاضا، توان خرید، نوع تقاضا و … سرمایه شرکت را به گردش می اندازند و از سود به دست آمده کسب و کار خود را گسترش می دهند.
ماده ۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت می گوید شرکت سهامی به دو دسته تقسیم می شود:
شرکت های سهامی عام هستند که موسسین آنها بخشی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند.
شرکت های سهامی خاص هستند که تمام سرمایه آنها در زمان تاسیس منحصرا توسط موسسین تامین شده است.
آزادسازی کالا به منظور واردات و صادرات، نیازمند رعایت و پیروی از یک سری اصول و مقررات گمرکی است. کسب و کارها و صاحبان کالاها، برای اینکه بتوانند محصولات خود را از دروازه های گمرکی عبور دهند، باید مراحل اداری و دستورالعمل های ترخیص کالا را پشت سر بگذارند.شرکت هایی که در زمینهی واردات و صادرات فعالیت می کنند با انواع امور تجاری مرتبط با واردات و صادرات کالا آشنایی دارند. این چنین شرکت هایی به قوانین واردات و صادرات کالا و مراحلِ انجام آن اشراف کامل دارند.