بعد از گذشت حدود هشت ماه از ثبت نام ۳۴ هزار متقاضی خودروی وارداتی ، تنها هزار نفر موفق به دریافت خودروی مورد نظر خود شدند.در این بین سوالی که مطرح می شود این است که برندگان و بازندگان واردات چه دسته و گروهی هستند؛ وارد کنندگان ، متقاضیان ، دست اندرکاران بازار یا بانک ها؟آنچه مشخص است به دلیل عرضه قطرهچکانی خودروها، تنها یک برنده وجود دارد.
آنچه مشخص است، واردات خودرو بعد از توقف چهارساله با هدف تنظیم بازار از سر گرفته شد؛ به این معنا که در چهار سال گذشته همراه با تشدید تحریمهای بینالمللی و خروج شرکای خارجی خودروسازی، دولت وقت در اقدامی نسنجیده بهمنظور ساماندهی ارزی، ورود هر نوع خودرو را به بازار ممنوع اعلام کرد.
واردات ماشین تنها برای خودروهای پایینتر از ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز است. البته اولویت با خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو (فوب) است.
تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.
ارزش گمرکی بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرگی محاسبه میشود.
خودروهای وارداتی تنها در بورس کالا عرضه میشوند.
کارگروهی با مسئولیت وزارت صمت و عضویت وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی را بر حسب ارزش تعیین کند. نرخ سود که مابهالتفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا است، باید عادلانه باشد.
کارگاه مذکور میتواند سود بازرگانی علیالحساب در زمان ترخیص و همچنین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش را تعیین کند.
وزارت صمت باید با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر ۱۰ هزار یورو)، مشوقهای سرمایهگذاری و تولید را پیشبینی کند. همچنین وزارت صمت باید اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش تولیدات داخلی را در دستور کار قرار دهد. برنامه تولیدات داخلی واردکنندگان موضوع این بند، باید توسط وزارت صمت تایید شود.
واردات خودروهای سواری به صورت سرمایهگذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایهگذاری خارجی) تنها برای استفاده در شبکه حملونقل عمومی مجاز است.
خودروهای وارداتی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی تنها منحصر به خودروهای هیبریدی یا برقی است. راهاندازی و سرمایهگذاری ایستگاههای شارژ با واردکنندگان خودرو است.
سقف منابع ارزی برای واردات خودرو به جز سرمایهگذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.
منابع ارزی مورد نیاز از محل صادرات، رمز دارایی سرمایهگذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایهگذاری خارجی) و دیگر منابع مورد تایید بانک مرکزی تامین میشود.
قرار نیست خودروهای لوکس وارد شود. همچنین واردات خودروهای دست دوم هم طبق قانون ممنوع است.
وزارت صمت با همکاری بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی این مصوبه، مانند چگونگی تامین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیتهای فنی و حرفهای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ میکند.
وزارت صمت باید هر ۳ ماه یک بار، گزارش اجرای این تصویبنامه را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند.
مزایای واردات خودرو
طرفدارن آزادسازی واردات این کالای مصرفی بر مزایای این طرح پافشاری میکنند:
آرام شدن التهابات بازار خودرو
قدرت انتخاب بالا برای گروههای مصرف
در دسترس قرار گرفتن خودروهای با کیفیت بالاتر
کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروهای خارجی
ایجاد فضای رقابتی به دنبال تعادل در عرضه و تقاضا
معایب واردات خودرو
مخالفان طرح نیز بر معایب زیر اصرار دارند:
ایجاد اختلاف نظر میان واردکنندگان و خودروسازان
انحصار قیمتگذاری خودروهای خارجی از سوی واردکنندگان
آماده نبودن زیرساختهای گمرکی برای آزادسازی واردات خودرو
مواردی که مخالفان طرح واردات خودرو بر آن اصرار دارند، کاملاَ منطقی است؛ اما راهحل آن بستن مرزها نیست. همچنین که در ادامه میبینید مجلس و وزارت صمت تلاش کردند که برای هر کدام از معایب گفته شده یک راهحل اجرایی ارائه دهد.
شرایط واردات خودرو دست دوم
پس از آنکه در بهمن ماه خبر رفع ممنوعیت واردات خودروهای دست دوم منتشر شد، دولت تصمیم گرفت در اسفندماه نخستین مرحله از ثبتنام خودروهای وارداتی را آغاز کند. متقاضیان نیز باید به سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی مراجعه و اطلاعات خود را وارد میکردند. هرچند که زودتر ثبتنام کردن در سامانه هیچ اولویتی به هیچکس نمیداد و تنها قرعهکشی ملاک اصلی بود.
مراحل واردات خودرو
مرحله ۱: دریافت کارت بازرگانی
مرحله ۲: تکمیل قرارداد با نمایندگی رسمی خودرو مورد نظر
مرحله۳: مراجعه حضوری و مذاکره با فروشنده
مرحله ۴: ثبت سفارش واردات خودرو
مرحله۵: حمل خودرو
مرحله ۶: انجام تشریفات ترخیص خودرو از گمرک
مرحله ۷: شماره گذاری خودرو
تعرفه واردات خودرو خارجی چقدر است؟
تعرفه واردات ماشین خارجی بالاست و همین موضوع نیز تاثیر زیادی روی قیمت نهایی خودرو در بازار ایران دارد. تعرفه واردات خودرو خارجی در سال 1401 در ردیف تعرفه 87032319، بین 40% تا 75% است. این محدوده درصدی بین 40 تا 75 در واقع تعیینکننده تعرفه واردات ماشین خارجی بر اساس حجم موتور است.
واردات خودرو گذر موقت
بعد از وارد کردن خودرو به ایران وقتی قبض ترخیص از انبار صادر شد، برای ترخیص می بایست مدارک مربوط همچون، ثبت سفارش ماشین، قبض انبار و فاکتور خرید، برگه مربوط به پلیس و کارت بازرگانی را ارائه دهید. بعد از این مرحله نوبت شماره گذاری ماشین است، برای این کار باید مبلغ را به بانک مورد نظر پرداخت کنید و شماره شاسی خودرو و نوع خودرو که بر روی برگه سبز گمرک هست را ثبت کنید و منتظر تاییدیه باشید. در مرحله آخر به مرکز شماره گذاری خودرو مراجعه کرده و پروانه سبز گمرکی، اصل کارتکس، بیمه شخص ثالث و مدارک شناسایی هویتی فرد، اساسنامه شرکت و روزنامه رسمی وکالتنامه ارائه می دهید. برای اطلاع از نحوه خرید تور دبی به سایت تریپ سر بزنید.
تعرفه گمرکی اهمیت زیادی در ترخیص کالاها دارد؛ زیرا تعیین میکند چه مقدار هزینه گمرکی باید برای واردات یا صادرات کالا پرداخت شود. تعرفه گمرکی، برای محاسبه مالیاتها، عوارض و گمرکیهای موردنیاز برای واردات یا صادرات کالا، به کار میرود. باتوجهبه اینکه تعرفه گمرکی بر اساس نام کالا، کشور مبدأ و مقصد، وزن و ارزش کالا و دیگر عوامل تعیین میشود، این تعرفه میتواند بسیار پیچیده باشد. در نتیجه، تعیین تعرفه صحیح برای کالاها، بهعنوان یکی از اصلیترین مراحل ترخیص کالا، بسیار حیاتی است.
آیا می دانید مفهوم تعرفه ی گمرکی چیست؟ آیا با اصطلاح حقوق گمرکی آشنایی دارید؟
تعرفه گمرکی را می توان نوعی معیار عددی یا رقمی دانست که به منظور شناخت تعیین جایگاه کالا در ترخیص کالا به کار برده میشود. در واقع برای ورود هرکالایی به گمرک، HSکُد تعیین خواهد شد که توسط صاحب کالا باید پرداخت گردد. در این مطلب بیشتر با HSکُد و انواع آن از جهات مختلف آشنا خواهیم شد:
مفهوم hs cod چیست ؟
hs cod یک سیستم عملکرد استاندارد سازی کنترل شناسایی و طبقه بندی محصولات می باشد که توسط دولت ها با توجه به سیاست های مالیاتی، قیمت گذاری ، بودجه بندی و اقتصاد طراحی می شوند.
اقدامات تعرفه ای و غیر تعرفه ای مقررات تجارت بین المللی و انواع دیگر از فعا لیت های اقتصادی خارجی و همچنین نگهداری از آمار گمرک در این سیستم گنجانده شده است .
تعرفههای گمرکی بر اساس هدف به سه دسته تعرفه مالی، حمایتی و ارشادی تقسیم میشوند.
· تأمین مخارج مالی دولت مهمترین هدف در تعرفههای مالی است.
· در تعرفههای حمایتی هدف دولت ایجاد شرایط رقابتی برای کالاهای داخلی در مقابل کالاهای وارداتی است.
· در تعرفههای ارشادی نیز هدف هدایت تقاضا مصرفکننده از یک محصول به محصول دیگر است.
از نظر مقام وضعکننده تعرفهها به دودسته مستقل و قراردادی تقسیم میشوند.
· تعرفه مستقل توسط کشور ذینفع و بر اساس ملاحظات ملی تدوین میشود.
· در تعرفههای قراردادی بر اساس قراردادهای دو یا چندجانبه و برای مدت زمانی معین تعیین میشوند، تعرفههای ترجیهی در این دسته قرار میگیرند.
تعرفههای گمرکی بر اساس شکل به دودسته واحد و مرکب تقسیم میشوند.
· در تعرفه واحد برای تمامی کالاهای وارداتی و صادراتی مأخذ تعیین میشود. به طور مثال حقوق گمرکی ۴ درصدی برای انواع کالا در نظر گرفته میشود.
· در تعرفه مرکب انواع مختلف کالاهای وارداتی و صادراتی طبقهبندیشده و برای هر طبقه مأخذی تعیین میشود.
بر اساس قانون ملی کشور:
طبق قانون امور گمرکی، ماده ۱ بند (ژ) سامانه ( سیستم ) هماهنگ شده به معنای : توصیف و کدگذاری کالا بر اساس کنوانسیون بین المللی سامانه هماهنگ شده توصیف و نشانه گذاری ( کدگذاری ) کالا مورخ ۱۴ ژوئن ۱۹۸۳ میلادی که به تصویب شورای همکاری گمرکی رسیده و جمهوری اسلامی ایران بر اساس ماده واحده قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون یاد شده مصوب ۱۳۷۳/۰۶/۲۰ هجری شمسی، به آن پیوسته است.
در ماده چهاردهم آمده: کالاهای رسیده به کشور را در عرض مدت هشت ماه از تاریخ تسلیم مانیفست یا اظهارنامه اجمالی به گمرک ورودی میتوان براییکی از منظورهای ذیل اظهار نمود:
۱ - ورود قطعی به کشور.
۲ - ورود موقت.
۳ - اعاده به خارجه.
۴ - ترانزیت.
۵ - انتقال به انبار اختصاصی.
هر کالایی که تا انقضاء مدت هشت ماه مزبور تحت هیچ یک از عناوین مذکور اظهار و از گمرک تحویل گرفته نشود کالای متروکه محسوب خواهد شد.
تبصره ۱ - تا موقعی که کالا از گمرک خارج نشده است صاحب کالا حق دارد اظهارنامه خود را که برای یکی از منظورهای پنجگانه فوق داده استبه اظهارنامه به منظورهای دیگری تبدیل کند ولی چنانچه اظهارنامه اولی طبق آییننامه گمرکی مستلزم پرداخت جریمه باشد اظهارکننده باید قبلاً جریمهمقرره را بپردازد.
تبصره ۲ - در موارد استثنایی که به اداره گمرک ثابت شود عدم اقدام به تحویل گرفتن کالا از گمرک در ظرف هشت ماه مذکور معلول علل موجهیبوده اداره مرکزی کل گمرک میتواند مهلت مقرره در این ماده را بنا به تقاضای کتبی صاحب مال تا مدت مقتضی و به شرط دریافت حق انبارداری تاتاریخ ابلاغ موافقت خود تمدید نماید.
تعیین ارزش و تعرفه کالا براساس فاکتور صاحب کالا
در این روش براساس هزینه های ثبت شده در فاکتور صاحب کالا به تعیین ارزش و تعرفه کالا می پردازند، چرا که تمام هزینه های پرداخت شده اعم از خرید کالا در کشور مبدا تا هزینه های پرداختی برای حمل و نقل ایمن آن تا اولین اداره گمرک کشور مقصد در این فاکتورها ثبت می شوند و لذا به راحتی می توان ارزش کالاها را با توجه به این اسناد و مدارک محاسبه نمود.
تعرفه گمرکی یک کد 8 رقمی و معرف نوع کالا و نوع بسته بندی کالا در سطح بین المللی می باشد.
مبنای اخذ حقوق ورودی کالا، بستگی به شماره تعرفه انتخابی بازرگانان دارد، بنابراین از مهم ترین دغدغه های بازرگانان، انتخاب تعرفه صحیح است. در صورت انتخاب تعرفه اشتباه، سازمان ذیربط، مبلغی را به عنوان جریمه از صاحب کالا اخذ میکند. در صورت بالا بودن ارزش کالا، این جریمه شامل چالش هایی در خصوص تأمین مالی بازرگانان ایجاد می کند.
کلمهی لجستیک logistic ریشهای یونانی دارد و در فرهنگ آکسفورد چنین تعریف شده است:
لجستیک در آغاز یک اصطلاح نظامی بود که به معنای چگونگی تهیه، ذخیره و جابجایی تجهیزات و لوازم توسط پرسنل نظامی بود. این اصطلاح امروز به طور گستردهای در بخشهای تجاری به ویژه توسط شرکتها و صنایع تولیدی مورد استفاده قرار میگیرد و به نحوهی مدیریت و جابجایی منابع در زنجیرهی تأمین اشاره دارد. فعالیتهای لجستیکی تاثیر گستردهای بر هزینههای تولید در زنجیرهی تأمین ایفا میکند.
بخشی از تأسیسات نظامی که وظیفهی تدارک و انتقال تجهیزات جنگی و نیروی انسانی را بر عهده دارد.
معنی تخصصی لجستیک یا ترابری، به فرآیند کلی مدیریت نحوهی تأمین، ذخیره و حمل منابع به مقصد نهاییشان اشاره دارد؛ به بیان بهتر لجستیک همان مراقبت و حفظ مرسوله از مبدأ اولیه (لحظه تولید) تا رسیدن به دست مشتری است. مدیریت لجستیک شامل شناسایی توزیعکنندگان و تأمینکنندگان احتمالی و تعیین میزان اثربخشی و دسترسی آنهاست.
اگرچه عبارتهای «لجستیک» و «زنجیره تامین» اغلب به جای یکدیگر استفاده میشوند، اما باید گفت لجستیک یکی از اجزای زنجیره تامین است.
در پاسخ به سوال لجستیک چیست باید گفت : لجستیک به معنای جابجایی کالاها از یک نقطه به نقطه دیگر است که دو فرایند حمل و نقل و انبارداری را در بر میگیرد. در حالی که زنجیره تامین، شبکهای از کسب و کارها و سازمانها است که در قالب ترتیبی از فرایندها با یکدیگر کار میکنند. یکی از این فرایندها لجستیک است که از مرحله تولید تا توزیع کالاها را شامل میشود.
لجستیک خرد
لجستیک خرد نیز بیشتر به لجستیک کارخانه و شرکت میپردازد که خود به چهار دسته تقسیم میشود: لجستیک مقدم(Inbound Logistics)، لجستیک درون کارخانه(Internal Logistics, Indoor Logistics)، لجستیک تالی یا بیرونی(Outbound Logistics) و لجستیک معکوس(Reverse Logistics). لجستیک خرد پا به پای تولید طی سالیان متمادی به رشد و بالندگی خود ادامه داده و میدهد. به بیانی بهتر، تولید بدون لجستیک امکانپذیر نبوده و این دو همزاد و همراه یکدیگر معنی مییابند. بی گمان، سالها قبل از اینکه توجه مدیران تولید به لزوم توجه به ارتباطات و فعالیتهای برون سازمانی جلب شود (قبل از دهه هفتاد میلادی) و همزمان با رشد فزاینده صنعتی پس جنگ جهانی دوم، این لجستیک درون کارخانهای بوده است که مورد توجه و دقت مدیران صنعتی قرار گرفته است. و البته که همچنان موضوعی کلیدی و اثرگذار بر تولید و شاخصهای کلیدی آن میباشد. امروزه شاهد آن هستیم که کارخانجات پیشرفته و بزرگ تولیدی در سطح بالای چارت سازمانی خود بخشی به عنوان لجستیک را در نظر گرفته و بدان اهتمامی ویژه میورزند.
شرکتهای لجستیکی طرف سوم (Third Parties)
کمپانیهای طرف سوم به کمپانیهایی اطلاق میشود که عملیات جابجایی کالا را برای سازمانهای دیگر انجام میدهند. این کمپانیها با داشتن ناوگان اختصاصی و تخصص و تجربه در انبارداری و حمل و نقل، قادر هستند تا براساس نیاز کارفرما و وضعیت بازار سرویس خود را توسعه دهند.
از مزیتهای کار با یک شرکت طرف سوم میتوان به مقرونبهصرفه بودن، انعطافپذیری و صرفهجویی در زمان اشاره کرد. زیرا این شرکتها تمرکز اصلی خود را بر روی این صنعت گذاشتهاند و تجاربی در اختیار دارند که ممکن است یک کسب و کار از آنها بی اطلاع باشد. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که برونسپاری این بخش قدرت کنترل فرآیند را تا حد زیادی از یک کسب و کار سلب میکند. پس باید تا حد ممکن در انتخاب شرکت لجستیکی طرف سوم با دقت عمل کرد.
انواع لجستیک چیست؟
حال که با مفهوم لجستیک و تاریخچه آن آشنا شدیم نوبت آن است که به معرفی انواع متفاوت لجستیک بپردازیم. به طور کلی لجستیک انواع متفاوتی دارد که هر کدام جایگاه مخصوص به خود را در فرایند جابهجایی، ارسال و تأمین منابع دارد و میتواند پاسخگوی نیازهای مؤسسات و شرکتهای متفاوت باشد.
به طور کلی لجستیک به دو دسته لجستیک کلان و خرد تقسیم میشود.
قدیمیترین شرکت لجستیک چیست؟
قدیمیترین شرکت لجستیک دنیا در سال 1907 در آمریکا آغاز به کار کرد. شرکت یوپیاس که قدیمیترین شرکت لجستیکی دنیا بود، مفهوم جدیدی برای «لجستیک چیست؟» را به دنیا ارائه کرد. این شرکت در ابتدای راه خود فعالیت محدودی آن هم در چند شهر آمریکا داشت. این شرکت در این شهرها تنها نامههای پستی و بستههای کوچک را با استفاده از افرادش که به صورت پیاده یا دوچرخهسوار بودند به مقصد میرساند. اما با پیشرفت تکنولوژی و مرسوم شدن استفاده از وسایل حملونقل موتوری مانند موتور سیکلت و خودرو این شرکت کار خود را گسترش داد و به تمام کشور آمریکا سرویس ارائه کرد.
وظایف اولیه مدیر لجستیک
وظایفی که یک مدیر لجستیک یا تدارکات در قبال آن پاسخگوست با توجه به کسب و کاری که در آن فعالیت می کند متفاوت است. این مسئولیت های اولیه شامل نظارت و مدیریت موجودی است که به وسیله سازماندهی انتقال مناسب و انبارش کافی موجودی صورت می گیرد. یک مدیر لجستیک توانمند این جنبه های فرایند حمل و نقل و تدارکات را هماهنگ با مراحل حرکت موجودی و منابع در طول زنجیره تامین برنامه ریزی می کند.